Fem tips för bättre Call to Action
1. Vad är målet?
Allt innehåll som du skapar ska ha en CTA med ett tydligt mål som är relevant utifrån var kunden befinner sig i köpresan.
2. Trygghet vinner i längden
Det får aldrig vara otydligt vad som händer när kunden klickar. Knappar med exempelvis ”submit” eller ”slutför registrering” kan väcka tveksamhet om det inte framgår vad kunden får eller vad som händer sen. Ditt jobb är att få kunden att känna sig trygg och minimera känslan av risk.
3. Alltid kundfokus
Personerna i din målgrupp bryter oftast inte benen av sig för att få tag på ditt innehåll. Det är ditt jobb att övertyga dem om att du har något som hjälper dem. Tänk därför på vilket perspektiv du uttrycker i dina CTA:s. Att exempelvis ändra från ”ladda ner vår guide här” till ”ladda ner din guide här” är en liten ändring som kan öka antalet nedladdningar.
4. Testa frekvent
Gör frekventa A/B-tester för att testa design, copy, placering och budskap på olika typer av CTA:s. Det är det säkraste sättet att se vad som fungerar bäst för just för ditt varumärke, dina produkter eller tjänster.
5. Var tydlig
Ibland kan en tydlig CTA stå i konflikt med vad som uppfattas som ”snyggt”. Tänk dock på att färg och form inte får smälta samman för mycket med övrig design. Då är risken stor att ingen klickar.
Vill du öka konverteringen på ditt innehåll? Hör av dig så berättar vi mer